Služby speciální pedagogické péče
Služby speciální pedagogické péče
Speciálně pedagogické poradenství
Speciální pracovní výchova
Posouzení školní zralosti a připravenosti na školu
Příprava na vstup do školy, prevence výukových obtíží
Prevence vzniku a reedukace specifických poruch učení
Rozvoj dílčích (kognitivních- poznávacích) funkcí
Doporučení činností pro všestranný rozvoj dítěte
Speciálně pedagogická diagnostika
Tato diagnostika vyšetřením může zjistit, jaké je rozvržení jednotlivých schopností nutných např. pro nácviky grafomotoriky, tedy i zrakovou percepci, vizuoprostorové či plošné vnímání, senzitivita (tlak na tužku), koordinační nevyrovnanosti aj. Je využito více způsobů pro nácvik, vybrán je nejefektivnější, jsou navrženy vhodné výukové techniky a úlohy do domácího prostředí. Vše s ohledem na možnosti a celkové podmínky rodiny. I tento faktor hraje důležitou roli. Rodina s jedním dítětem může mít zcela jiné možnosti než rodina s 4 dětmi.)
Diagnostické nástroje:
- Screeningová diagnostika Brigitte Sindelar: KOČKA MŇAU
- Nástroj iSophi – pedagogická diagnostika
- Diagnostika míry školní připravenosti MaTeRS - Helena Vlčková, Simona Poláková
- Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky – PaedDr. Daniela Švancarová, PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
- Diagnostika školní připravenosti – Mgr. Jiřina Bednářová
- Test zrakového vnímání – PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Speciálně pedagogické poradenství
Každý rodič touží po tom, aby jeho dítě bylo spokojené a ve škole úspěšné. Speciálně pedagogická konzultace Vám pomůže prověřit a posoudit schopnosti a dovednosti dítěte. Získáte informace, doporučení, jak rozvíjet oblasti vývoje Vašeho dítěte potřebné nejen pro vstup do školy.)
Speciální pracovní výchova
Podpora jemné motoriky, rozvoj grafomotoriky. Jak tyto terapeutické činnosti vypadají v praxi? Rodiče např. dostanou ve školce doporučení, aby procvičovali s dítětem správný úchop. Dítě však odmítá spolupracovat, chce mít rodiče primárně v roli blízké osoby, ne v roli učitele. Problém nejen, že se dítě nelepší, ale může pod dobře míněným tlakem narůstat. Rodič provádí nácviky, jak nejlépe umí, přesto se výsledek nedostavuje.)
Posouzení školní zralosti a připravenosti na školu
Hodnocení konkrétních úrovní dítěte v oblasti fyzické připravenosti, psychické připravenosti, sociální a citové připravenosti.)
Příprava na vstup do školy, prevence výukových obtíží
Přechod dítěte ze školky do školy je velký krok nejen pro dítě, ale i jeho rodiče a blízké okolí. Toto období znamená pro dítě zlomové. Pokud je zralé a připravené, bude tato změna přinášet pozitivní zkušenosti. )
Prevence vzniku a reedukace specifických poruch učení
Prevenci vzniku SPU napomáhá řada metod a stimulačních programů pro děti. Cvičení, která v nich jsou obsažena, slouží ke stimulaci a rozvoji percepčně motorických a kognitivních funkcí, jejichž nedostatečný rozvoj může při zahájení výuky čtení, psaní a počítání limitovat jejich výsledky v učení.)
Rozvoj dílčích (kognitivních - poznávacích) funkcí
Činnosti zaměřené na rozvoj funkcí zrakového vnímání, sluchového vnímání, funkci intermodality – schopnost spojovat sluchové a zrakové podněty, funkci prostorové orientace, funkci seriality – schopnost vnímání časového sledu, schopnost vytvářet řady a souslednosti aj. Tato podpůrná opatření pomáhají prevenci obtíží při osvojování čtení, psaní a počítání, dále prevenci rozvoje specifických poruch učení.)
Doporučení činností pro všestranný rozvoj dítěte
Cílem je rozvíjení dítěte a jeho schopností učení s individuálním přístupem ve spolupráci s rodinou. Jedná se o činnosti zaměřené na jemnou a hrubou motoriku, prostorovou a časovou orientaci, vizuální paměť, sluchovou percepci, pozornost, logické myšlení a předmatematické dovednosti, verbální vyjadřování, grafický projev a další.)